maanantai 23. toukokuuta 2011

Blogi 1 vee




Tänään on blogini 1-vuotispäivä. Aika miettiä, mitä ajattelen bloggaamisesta, mitä iloa siitä on ollut.

Uskallus 

olen blogin myötä löytänyt tavan kirjoittaa tieteellisen genren ulkopuolella. Etsin kauan kanavaa ilmaista ajatuksiani myös niistä asioista, joista en ole suoranaisesti tehnyt tutkimusta. Bloggaaminen on ollut tällainen kanava.Sen parissa voi kirjoittaa vapaammalla tyylillä ja persoonallisemmin. Olen voinut myös leikkiä kuvilla ja niiden tuottamilla assosiaatioilla.

Palaute ja kytkennät

Blogi tarjoaa mahdollisuuden saada palautetta ideoihin ja luoda uusia kytkentöjä asioiden välille. Joskus työ lokeroi asioita niin, että ilmeisiäkään kytkentöjä ei huomaa eikä osaa hyödyntää. Opittu ei siirrykään lokerosta toiseen (transfer eli siirtovaikutus). Bloggaaminen on rikastanut asioiden välisiä kytkentöjä ja assosiaatiokykyä. Sen huomaa esimerkiksi tunnisteita ja sisäistä linkitystä pohtiessaan.

Hienointa on kuitenkin, kun joku vastaa ja kommentoi, tai kertoo muuta kautta lukeneensa ja ajatelleensa. Kommenteissa on usein jotain sellaista, jota en olisi itse huomannut.

Nopeus

Nykyisessä työssäni,  joka on kehittämispainotteista, kysytään kykyä tunnistaa ideoiden toimintamahdollisuudet ja viedä niitä eteenpäin. Monet nykyisen työn keskeiset "polut" tai juonteet ovat lähteneet liikkeelle blogitekstistä. Olen arvostanut ideaa sen verran, että olen tehnyt siitä pienesti julkisen. Sen jälkeen sitä on ollut helpompi viedä eteenpäin konkreettisemmin.

Oppiminen

Kirjoittaminen on yhteydessä oppimiseen sekä prosessina (kirjoittaminen tukee ajattelua, ongelmanratkaisua, käsitteellistä ymmärtämistä ja analyyttistä vertailua) että artefakteina (tekstit osallistuvat erilaisiin työkäytäntöihin ja tekstien kautta pääsee osalliseksi niistä). Bloggaaminen on tosiaankin prosessoinnin muoto, eräänlaista "ääneen kirjoittamista". Se on samalla myös itsenäinen tuotos, jonka voi jakaa ja joka toimii myös itsenäisesti. Niinpä se edistää osallisuutta tutkimus-, koulutus- ja ohjausprosesseissa - eli osallistuvaa oppimista.

Koulutuskäyttö

Edellisestä seuraa se, että olen voinut käyttää blogitekstejä myös oppimateriaalina. Jotkut tekstit ovat tiivistelmiä käsitteistä tai malleista, ja niiden kautta voi esimerkiksi esitellä aiheita tai tukea mutkikkaan asian käsittelyä. Yliopistopedagogiikassa joillekin sosiaalisen median soveltaminen on hyvinkin tuttua, joillekin aivan uusi ajatus. Tällä tavoin olen voinut tarjota väläyksen "somen" mahdollisuuksista suhteellisen helposti.

Identiteetti

Kyselin bloggauksen alkutaipaleella itseltäni, saanko kutsua itseäni kirjoittajaksi. Nyt kysymys ei enää tunnu kovin polttavalta. Ehkä bloggaaminen on jo vakiintunut osa ammatillista identiteettiä. Tai ehkä vaan paremmin osaan keskittyä tekemään sitä, mikä tuntuu kiinnostavalta ja mukavalta.

Lämmin kiitos kaikille kanssa-ajattelijoille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti