maanantai 27. kesäkuuta 2011

His master's noise: sosiaalinen media ja visuaalinen melu

Olen joskus miettinyt internetin ja sosiaalisen median eri ympäristöjen vaikutusta mieleen visuaalisena meluna. Meluhan on ääntä joka on yli-intensiivistä, kaoottista, tilanteeseen sopimatonta eikä sisällä merkityksiä, joita kuulija pitäisi tärkeänä.

Melun kokemus taitaa riippua havainnoijasta: se mikä on yhdelle melua voi olla toiselle jotain merkityksellistä. Joskus tulen komentaneeksi nuorisoa kotona sanomalla, että "kaksi laitetta yhtä aikaa = melua." Kumpikin kuuntelee omaansa ja kokee keskittyvänsä yhteen asiaan, minä taas koen jo nämä kaksi yhtäaikaista ääntä kakofoniana.

Visuaalinen melu on mielestäni vastaava kokemus, mutta sen tuottaa ruudun ääressä oleskelu, etenkin netin ja sosiaalisen median maailma. Tarkemmin sanottuna se on oikeastaan "ajatusmelua". Kokemus syntyi minulle ensi kerran facebookissa. Mietin pitkään ennen kuin tajusin, että olen ärtynyt, koska  mielessäni pyörii liikaa hajanaisia mielikuvia, jotka eivät oikeastaan kuulu elämääni. Facebook tuotti nämä mielikuvat visuaalisina ärsykkeinä, visuaalisesti välittyvän vuorovaikutuksen kautta.

Olenkin ollut kovin tyytyväinen ratkaisuuni poistua facebookista, vaikka joitain sen mukavia keskusteluja edelleen kaipaankin.

Netistä en aio kokonaan poistua - tuskinpa se olisi mahdollistakaan. Elämässä on joka tapauksessa edelleen paljon visuaalista melua ja ajatusmelua, ja ajoittain pohdin olisiko sen vähentämisestä jotain iloa.

Olen kova lukemaan, luen paljon kirjoja ja lehtiä. Jotkut lehdetkin ovat turhempia kuin toiset.  Jotkut keskustelut ovat myös turhempia kuin toiset. Työssä olen yrittänyt välttää pelkkään valittamiseen keskittyviä tai valittamiseen jumittavia keskusteluja. Olen myös yrittänyt huolehtia, että olisin mukana vain kokouksissa, joiden päämäärä on ainakin jossain määrin selvillä.

Toinen juttu on sitten se, että meluakin tarvitaan. Se vaimentaa joskus ajatukset, kun niitä ei jaksa kuunnella. Merkityksellisyys on joskus liian painavaa. Tämän vuoksi ihminen kai keksi viihteen.

Loman alkamisen ja lomaan tipahtamisen huomaan parhaiten siitä etten ole kaivannut tällaista ajatusmelua kovinkaan paljon.

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen näkökulma ja hyvä kiteytys!
    Jäin miettimään omia tuntemuksiani ja väänsin ideaa vielä sanaparien
    ääni - melu
    tuoksu - äklö haju/katku
    pohjalta. Minulle tympeiden, alatyylisten tai älyttöminen nettikeskustelukommenttien lukeminen on kai visuualista äklöä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos ajatuksen jatkamisesta. Netissä on ikävän paljon visuaalista äklöä. -- Olen saanut itse aika paljon irti sen pohdiskelusta, millaisia asioita haluan tai valitsen havaintokenttääni päästää. Aina ei voi kaikkea säädellä, mutta jo pelkän kysymyksen kääntely on tuulettanut omaa elämää. Taas yhtä metaforaa käyttääkseni :-)

    VastaaPoista