maanantai 19. maaliskuuta 2012

Parempaa työpäivää etsimässä: henkilökohtaisen työhyvinvoinnin top ten

Tässä top ten -listani oman työhyvinvointini kohentamisen keinoista. Jotkut näistä asioista ovat tulosta vuosien ihmettelystä, jotkut nopeita korjausliikkeitä. Pahoittelut, jos joku pitää näitä itsestäänselvyyksinä -- tai jos jonkun mielestä näitä on aivan mahdotonta toteuttaa. (Molemmissa tapauksissa reaktio olisi hauska kuulla!) Pointtieni järjestys on - no, "temaattinen"...



1. En jätä lounasta syömättä. Rikon tätä sääntöä satunnaisesti, ja kadun sitä AINA. Seuraukset kantavat pitkälle seuraavaan päivään.

2. En syö työpöydän ääressä. Menen syömään ruokailuun varattuun paikkaan, mieluiten seurassa.


3. Lasken työtuntini. Pidän ylityötunnit vapaina. Vapaudun samalla potemasta, teenkö tarpeeksi, kun tiedän tekeväni sovitut tunnit.

4. En vie töitä kotiin. Jos joudun järjestelemään työtuntejani iltoihin tai viikonloppuihin, menen tekemään tunnit työhuoneelle. Jos kotona syntyy jokin työhön liittyvä idea tai oivallus, kirjaan sen ylös tai lähetän itselleni mailina, odottamaan seuraavaa työpäivää.

5. Kahdesta edellisestä seuraa: teen työni niin hyvin kuin työajan puitteissa on mahdollista. Aiemmin periaate oli: teen työni niin hyvin kuin vuorokauden puitteissa on mahdollista.

6. Pidän sähköpostini siivottuna. Deletoin turhat mailit mahdollisimman nopeasti, jotta overquotaa ei synny. Joskus tosin lentää roskiin vahingossa jotain tarpeellista. Silloin yleensä käy niin että joku hälyttää: miksi et ole reagoinut?

7. En ole facebookissa. Tämän ratkaisun perusteluja mm. täällä.

8. Kun olen kokouksessa, yritän olla mahdollisimman hyvin selvillä siitä, mikä on tilanteen tarkoitus, millaiset seuraamukset tilanteella on, ja mikä on oma roolini ja tehtäväni siinä.

9. Olen opetellut selvittämään suhteellisen tarkasti, mitä esimieheni odottavat minulta.

10. Tiedostan, että kaikki edellä esitetyt konstit ovat vain kehystekijöitä. Työhyvinvoinnin todellinen perusta on selkeä perustehtävä, ja se miten sitä on mahdollista toteuttaa yhdessä muiden kanssa omassa organisaatiossa, ja se miten työn ydinpäämäärät liittyvät omiin keskeisiin arvoihini.


... Seuraava top ten -lista pitääkin kirjoittaa "hyvästä työyhteisöllisyydestä".

3 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen lista! Löysin siitä paljon tuttuja piirteitä, vaikkakin joissakin ohjeissa heijastuu henkilökohtaiset ja työyhteisökohtaiset painotukset. Oma listani olisi, jos sen tekisin, hyvin samantapainen. Mainitsen tässä kaksi asiaa, joista minun työhyvinvointini on parantunut.

    Valmistautuminen kaikkiin kohtaamisiin: kokouksiin, tapaamisiin, puheluihin ja viesteihin. Pieni hetki riittää usein ymmärtämään, mihin pyrin, miten toimin ja mitä tietoa vielä tarvitsen.

    Päivänsuunnittelu aamulla. Kun töitä on paljon, voi työtakan siirtää pois mielestään rajaamalla isosta työmäärästä kohtuullisen päiväsatsin. Kun tämän teen, olen suoriutunut päivästä hyvin. Aluksi otin urakan liian suureksi, mutta lopulta aloin oppia realismia. Kovassakin paineessa voi illalla olla tyytyväinen päiväänsä ja keskittyä vapaa-aikaan. Tällä tavoin saan houkutelluksi itseni tarttumaan myös vaikeisiin, pitkäkestoisiin hommiin.

    VastaaPoista
  2. Hei! Kiitos kommentista, erinomaisen tärkeitä pointteja ja kiva että jatkoit listaa. Teitkö päivänsuunnittelun kalenteriin vai muistilistaksi? Minulla on kalenterissa päiväkohtaisia checklistoja ja googlen kalenterissa pitkän tähtäimen to do -listoja. Joillakuilla tuntuu nykyisin olevan nämä kännykässä.

    VastaaPoista
  3. Käytin aiemmin Time-systeemiä. Sen päiväkalenterissa oli riittävästi tilaa listan laatimiseen. Osa aktiviteetista oli aikatalutettu, osa vain luettelona kalenterin pohjalla. Time-systeemistä luovuttuani olen käyttänyt pientä kierrelehtiötä listojen tekemiseen. Jälkeenpäin on mielenkiintoista silmäillä, mitä sitä on tullut tehdyksi ja tarkistaa, onko joku asia päässyt unohtumaan. Nyt eläkeläisenä listat ovat muuttuneet viikkolistoiksi. Vierastan sitä, että lista olisi jonkun koneen sisällä. Haluan se aina näkyville.

    VastaaPoista