tiistai 24. heinäkuuta 2012

Hyvän loman anatomia

Loma kääntyy kohti loppuaan - vielä yksi viikko jäljellä. Olen tänä kesänä viettänyt elämäni pisimmän kesäloman!



Mietin aiemmin miten syntyy hyvä juhla. Entä hyvä loma? Minulle hyvän kesäloman ainekset ovat seuraavat. (Osa edellytyksistä voi olla päällekkäisiä.) Tällaisen loman jälkeen olen virkistynyt ja onnellinen.

* kontakti oman maan vuodenaikaan, olipa sää mikä hyvänsä. Minulle ulkomaanmatka ei siksi ole ideaali kesälomasisältö, vaikka joskus ulkomailla lomailenkin.

* veden äärellä oleminen - tämä on must. En ole metsä/patikka/korpeenmenemis-ihmisiä. En myöskään veneilyihmisiä. Olen rantaviiva-ihmisiä... Haluan olla maan ja veden rajalla ja mielellään kulttuurimaisema koko ajan näköetäisyydellä!

* jokin etukäteen valmisteltu, kaivattu ja odotettu kohokohta, kuten matka, festivaali tai juhla.

* toisaalta paljon ohjelmoimatonta aikaa, jolloin voi tehdä asioita spontaanisti ja tilanteen mukaan

* runsaasti liikuntaa ulkona

* paljon yhdessäoloa lähimpien kanssa

* paljon myös yksinoloa: vaeltelua, torikahveja, lukemista, sohvailua, mietiskelyä ja kirjoitusaikaa

* pari hyvää pitkän kaavan illallista viineineen

* pari tilaisuutta johon saa tälläytyä

* jokin tilaisuus tai ajanjakso, jonka joku muu järjestää ja itse saa mennä "valmiille"

* savukalaa, mansikoita ja kahvia. Grilliruokia en kaipaa, eikä jäätelökään enää tee kesää. Niin sitä ihminen muuttuu.


Unohdinkohan jotain? :-)

2 kommenttia:

  1. Kyllä tässä aikalailla on hyvän loman ainekset koossa :). Minäkin taidan olla rantaviiva- ja kulttuurimaisematyyppiä, vaikka myös metsään on mukava päästä.

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla Maria! Rantaviivaihmiselle ihana paikka on Hanko, jonne tulin viettämään lomani viimeisen viikon. Olen jatkanut kirjoittamista täällä ja konseptini taitaa toimia. Kesästä nauttimisen maksimointi edistää jollain kumman tavalla myös kirjoittamista! Palaan kirjoittamiskysymyksiin kun arki taas alkaa!

    VastaaPoista