perjantai 14. lokakuuta 2016

Korppu murenee, opettaja sekoaa

Törmäsin Opettaja sekoaa -videoon ensin, kun kuopus näytti sitä minulle kotona. En pystynyt katsomaan alkua pidemmälle, tuli todella huono olo.  (En linkitä sitä, koska en halua sen leviävän yhtään enempää.) Sen jälkeen törmäsin asiaan twitterissä. Videon alun perusteella opettajalla ilmeisesti menee täysin maltti kännykkää kiellosta huolimatta käyttävän pojan kanssa. Hän huutaa raivoissaan ja kauan ääni lähes särkyen, koulupoika huutaa takaisin, mutta ei ehkä niinkään malttinsa menettäneenä kuin konfrointoituna, puolustautuen. Videon pituudesta näkee sitä katsomattakin, että joku on kuvannut tilannetta kaikessa rauhassa sen kymmenen minuuttia ja saanut sitten älynväläyksen laittaa sen julkiseen levitykseen.

Jos tällainen video leviäisi nuorten keskinäisestä tilanteesta, siihen viitattaisiin selkeästi kiusaamisena. Nyt tilannetta on käsitelty niin, että kyseisen koulun rehtori on selittänyt julkisuudessa, ettei opettajan käytös ole asianmukaista, vaikka viittaa myös siihen, ettei tällä tavalla kilahdeta ilman syytä.

Tämä toi mieleeni yhtäkkiä yläasteelta koulunäytelmän "Korppu murenee". Helena Reunan näytelmässä esiintyy Korpuksi tituleerattu opettaja, joka menettää täysin malttinsa, eli murenee luokkansa edessä. Näytelmällä taisi olla onnellinen loppu, eli syntyi aito kohtaaminen ja sovinto. Esitin itse Korppua. Se oli merkillinen kokemus teini-ikäiselle. En muista minkä aineen tunnilla tämä näytelmä tehtiin, mutta muistan miltä se murenemisen esittäminen tuntui. Pelottavalta.

Mikä tässä on väärin.
- Silmitön huutaminen on väärin
- Opettajan vedättäminen on väärin
- Luokkahuoneen konfliktien kuvaaminen ja levittäminen netissä on väärin, salakuvaaminen ylipäänsä on väärin.
- Yksin jääminen työn ongelmien kanssa on väärin

Miten tilannetta voidaan ratkoa?

Uskon, että tilanteelle naureskelevia oppilaita on samalla myös ahdistanut ja pelottanut - sekä opettajan aggressio, että tunne siitä, että hän "murenee" luokkansa edessä. Tiedän että opettajan kuuluu olla aikuinen ja "pärjätä" murrosikäiselle. Murrosikäinen ei ole vielä aikuinen. Se ei silti tarkoita, ettei murrosikäisen käytös voisi vahingoittaa aikuista. Kukaan ei saisi jäädä yksin tilanteessa, jossa luokan kanssa ei suju ja jossa luokassa ei vallitse luottamus eikä molemminpuolinen kunnioitus.

En tiedä tästä tarpeeksi, mutta siitä olen varma, että videolevitys ei tehnyt tilanteelle eikä sen korjaamisen mahdollisuuksille mitään hyvää.

Somekeskustelussa jokaisella tuntuu olevan mielipide siitä, kenet nyt voidaan jyrkästi tuomita. Ainahan on niin, että  kun jokin vaikea asia räjähtää silmillemme somessa, kommentoijat haluavat äkkiä sanoa, kuka tähän on syypää, ikään kuin asia olisi sitten käsitelty ja selvä.

Someyleisö ei tiedä mitä kaikkea tilanteen takana on. Mutta elämää on tuomioiden jälkeenkin. Toivon että asiaa selvittelevillä on paljon restoratiivista viisautta ja taitoa.

5 kommenttia:

  1. Minusta videon levittäminen ei ole lopulta niin paha juttu kuin luulisi, tämä(kin) unohtuu ja viiden vuoden kuluttua sitä ei muista kuin paikalla olleet.
    Ennemminkin asia on hyvä nousta esille, milloin on aika lähteä luokasta, vaikka sitten rikkoien lakia (opettajahan ei saa poistua luokasta).
    Myös oppilaiden kanssa olisi hyvä katsoa tämä videoa ja käydä se läpi mitä tapahtui, mitä tehtiin väärin opettajaa kohtaan ja miksi tilanne kärjistyi.
    On hyvä huomata että opettaja on ihminen ja teini ei koostaan huolimatta ole aikuinen.

    Suomessa muuten saa julkisella paikalla kuvata, ilman että kysyy kuvattavilta lupaa, koulu luokitellaan julkiseksi paikaksi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, Tiina Susanna. Viranomaisten toimintaa ainakin ilmeisesti saa lain mukaan salakuvata. Minusta se ei silti, tarkoita että tuon tilanteen kuvaaminen oli oikein. Ajattelen niitä yksilöitä joita videolla on, enkä halua lisätä videon katsomista enkä sen käyttöä. En myöskään ottaisi tätä oppimateriaaliksi, vaikka itse asiasta kyllä mielestäni pitäisi ja voisi keskustella. Videopätkä on pätkä tapahtumaketjua, jonka taustaa ja jatkoa emme tunne.

      Poista
  2. Minä järkytyin kyseisestä videosta vaikka olen melkein nelikymppinen. Menin lapsimoodiin sitä katsoessani. Tuli huono ja pelokas olo. Tuo on ollut pelottava tilanne kyseisille koululaisille ja traumaattinen tapahtuma myös opettajalle itselleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ninna, samat oli tuntemukset. Katsoin miten sitä jaetaan, ja ajatus että se leviää vitsinä, karmaisi myös.

      Poista
  3. Helsingin Sanomissa kerrataan 18.10. tapaukseen liittyviä rikosoikeudellisia näkökulmia http://www.hs.fi/paivanlehti/18102016/a1476677917094

    VastaaPoista