tag:blogger.com,1999:blog-3378744491710549348.post4338361889215583428..comments2022-04-04T11:01:14.420+03:00Comments on Työ, ihminen, (työn)ohjaus: Osaaminen ja arviointiSanna Vehviläinenhttp://www.blogger.com/profile/07154242434105842712noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3378744491710549348.post-86683104022174271372013-03-15T11:42:03.145+02:002013-03-15T11:42:03.145+02:00Kai arviointiin olisi aina hyvä liittää myös jotai...Kai arviointiin olisi aina hyvä liittää myös jotain selittävää palautetta, ja olisi tietysti hyvä esittää pelisäännöt etukäteen. Esimerkiksi yhdellä omalla kurssillani opiskelijoita pyydetään viikkotehtävässä kertomaan:<br /><br />1) Millaisia tiedontarpeita sinulla oli tuon päivän aikana? <br />2) Mistä lähteistä ja kanavista hankit tietoa näihin tarpeisiin? <br />3) Miten onnistuit tiedonhankinnassa: pääsitkö tavoitteeseesi vai jäikö jotakin puuttumaan?<br /><br />Tehtävä sisältää siis kolme kohtaa. Arvioinnnissa luonnolliseti olen taipuvainen pudottamaan pisteitä, jos jokin kohta jää käsittelemättä. Mutta tietysti asiaa parantaisi, jos sanoisin heti tehtävänannossa, että jonkin kohdan käsittelemättä jättäminen johtaa arvosanan alentamiseen. <br /><br />Toinen ongelma sitten on, miten esim. asteikolla 1-5 pystyy luotettavasti arvioimaan vaikkapa kohdan kaksi vastausta. Opettajana voin olla sitä mieltä, että vastaus ei ole tyydyttävä, kun taas opiskelija omasta mielestään voi kokea tuohon vastanneensa aivan riittävästi.<br /><br />Ja jos sitten vielä otetaan huomioon, että on kyse perusteiden kurssin yhdestä tehtävästä, niin pelko ja ongelma tässä on seuraava. Opettajan huolestuttaa, että läpinäkyvyys lisää työtä. Opiskelijat saattavat ruveta viilaamaan pilkkua siitä mikä on yhden pisteen raja. Ja pahimmillaan palautekeskustelu karkaa käsistä, vie aikaa ja tuo lisää vaivaa.<br /><br />Tällainen ruohonjuuritason problematiikka on mielestäni suurin syy, miksi arvioinminen ja sen läpinäkyväksi saattaminen on vaikeaa. Vaihtoehtoina voisi olla, että otan yksittäisissä viikkotehtävissä käyttöön esim. 10 portaisen arvioinnnin. Silloin voi olla perustellumpaa sanoa, miksi jokin vastaus on pisteen heikompi kuin toinen.<br /><br />Tai sitten luovun numeerisesta arvioinnnista ja sanon tylysti, että kunkin viikkotehtävän kaikki kohdat tulee olla suoritettu, jos mielii päästä jatkoon (saa koko kurssin suoritetuksi). Sitten siitä vasta soppa saattaakin syntyä, kun alan jonkun yksittäisen opiskelijan kanssa kiistelemään, onko jokin kohta käsitelty vai ei.<br /><br />Muita vaihtoehtoja? Onko noita?Sami Serolahttps://www.blogger.com/profile/03671078400335467789noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3378744491710549348.post-21756655851887889842011-06-04T17:11:45.751+03:002011-06-04T17:11:45.751+03:00Hei Irmeli, kiitos palautteesta. Kiva kuulla ahaa-...Hei Irmeli, kiitos palautteesta. Kiva kuulla ahaa-elämyksestä ja ideastasi. Joskus pienilläkin viilauksilla voi tehdä isoja asioita.Sanna Vehviläinenhttps://www.blogger.com/profile/07154242434105842712noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3378744491710549348.post-34101916445621929212011-06-04T15:27:10.785+03:002011-06-04T15:27:10.785+03:00Kiitos Sanna!
Pohtiessani arviointini kehittämistä...Kiitos Sanna!<br />Pohtiessani arviointini kehittämistä Tasa-arvo ja oppiminen kurssillani (joka on kehittämistehtäväni), näänkin tosiaan opettamiseni arviointikyselyn olevan entistä arvokkaampi ohjaamaan minua opettamiseni kehittämisessä, kiitos ahaa-elämyksestä!<br />Miksi en jokaisen muunkin kurssin yhteydessä laita moodleen SOLO-taksonomian "siihen-kurssiin-kuuluvia" -asioita jokaisen opiskelijan katsottavaksi? Juuri opettajiksi-opiskelijathan osaavat- tai ainakin pitäisi osata- arvioida oppimisensa syvyys!<br />Yst. Irmeli Rantala/OKLirmeli.rantala@uta.finoreply@blogger.com